UTBUD  

SPINNING


På våra Spinningpass har du möjlighet att träna din kondition precis så mycket som du önskar. Riktigt, riktigt tufft eller lättsamt och mindre svettigt.

Spinning finns på flera nivåer och gemensamt är att ledaren, musiken och stämningen i gruppen peppar, samtidigt som du tränar utifrån din egen förmåga. Du bestämmer belastningen - alltså motståndet själv.

Spinning är skonsamt för leder och muskler och träningen är enkel samtidigt som du kan träna och utmana din kondition fullt ut. Du stärker muskulaturen i lår och vader och med rätt teknik tränar du också många övriga muskler och delar av kroppen.

Ledaren ger dig information om rätt teknik och position samt om säkerhet kring cykelns handhavande. Du tränar på bekväma, stabila cyklar som enkelt ställs in för att passa dig.
Samtliga cyklar har pedaler med tåclips för vanliga skor samt
spd-fästen om du använder denna typ av skor.
Alla Spinningpass måste bokas och siffran som står bredvid passet anger passets längd


SPIN DISTANS

Spin distans passar dig som vill träna kondition på ett effektivt och varierat sätt. Oavsett om du är på grundnivå eller avancerad i din träning kan du genomföra och utmana dig i passet.

Här har du möjlighet att träna din kondition precis så mycket som du önskar. Det gör du utifrån din egen träningsnivå eller dagsform. Ledaren får dig att använda dina krafter efter dina förutsättningar och det finns hela tiden möjlighet att anpassa ansträngning, motstånd och positioner.
Din upplevelse, andning och känsla är i fokus.


SPIN SOFT

Konditionsträning på en lugnare nivå. Spin Soft passar dig som är helt ny på spinning eller som vill köra ett lugnare pass.

Spin soft passar också utmärkt som återhämtningspass efter en tuff träningsperiod eller för att komma igång efter uppehåll. I övrigt så är upplägget som ett Spin Distans-pass men själva konditionsdelen är något kortare.  


SPIN INTERVALL

Syftet med intervallträning är att effektivt förbättra konditionen. Du bestämmer motståndet på spinningcykeln och siktar mot en hög puls och intensiv träningskänsla. Vi tränar fokuserat och kraftfullt, till drivande musik med hög träningskänsla för att orka hela vägen. Ledaren guidar dig genom intervallerna.
Här varvar vi alltså riktigt tufft arbete med återhämtningar.

Intervallpassen finns i tre varianter, korta intervaller (1-2 min), långa intervaller och pyramid.
Dessa pass är mellan 55 och 75 minuter långa.


SKIVSTÅNG/SPIN 

Här kombinerar vi styrkan i skivstångsträningen med spinningens konditionsträning. Vi inleder med ca 40-45 minuter skivstångsträning och därefter fortsätter vi med ca 40-45 minuter rolig och effektiv spinning som avslutas med nedcykling, rörlighet och stretch. Passet är ca 90 min inklusive förflyttning mellan salarna. 


SPIN FLOW 55  (gästspelar ibland under året)

Spin FLOW är från början ett Spin distanspass där extra fokus har lagts på att ge tid till att hamna i sköna ansträngningar, hitta andra andningen och samtidigt känna medvetenhet i träningen, musiken och flåset. Hitta flytet helt enkelt.
Passet riktar sig framförallt till dem som är vana vid spinning och gillar att mata på utan att det händer allt för mycket under träningen. Det ligger en hel del ansvar på deltagaren att kunna gå in i sig själv och ta vara på träning.
Ledaren ger förutsättningarna men styr i mindre utsträckning än vanligt.
Utmaningen i Spin FLOW-passet kan vara den mentala uthålligheten i t ex långa sekvenser i höga tempon eller att kontrollera andningen i sega backar med mera motstånd. Ett spinningpass utan hets eller höga toppar i ansträngning. 


 Skrattande


 

Friskishusets öppettider  
Öppettider 25/6-19/8  Här hittar du oss

Måndag-Torsdag   08.00–21.00
Fredag                 08.00–19.00
Lördag                 09.00–14.00
Söndag                09.00–12.00/16.00-21.00

Stängningstiden anger när man ska ha lämnat Friskishuset.
Facebook  

Friskis&Svettis Lomma Instagram