UTBUD  

 

GRUPPTRÄNING MED REDSKAP


BOX - box och kampsportsträning
Tuff kampsportsinspirerad träning med hög lagkänsla och känsla av österländsk träningskultur.
Passet präglas av enkelhet, fight, tempo och attityd med glimten i ögat.

Passupplägg och träningssyfte
Upplägget bygger på grundläggande boxträning där vi sparrar mot varandra i par eller grupp. Vi använder handskar och mitzar som finns att låna i hallen. Vi tränar rörlighet, stabilitet, balans koorddination,styrka och kondition.
Intensiteten är mycket hög i box och fysdelarna som sedan ramas in med qigonginspirerad rörlighetsträning mot slutet.
Passet finns både som 55 och 75 minuters varianter.
 


CIRKELFYS - funktionell sportig träning i stationer
Cirkelfys är ett instruktivt, funktionellt pass som handlar om rörelsekvalitét med närvaro. 
Vi vill skapa förutsättningar för att kroppen ska kunna utföra det den är byggd för - böja, sträcka rotera, lyfta och dra, i rörelser där stora delar av kroppen jobbar tillsammans. I fokus står teknik och hållning. Gruppkänslan är hög där vi peppar varandra.

Passupplägg och träningssyfte
Passet körs i cirklar med 9-10 enskilda stationer med 40-45 sek arbete och 10-15 sek vila/förflyttning. Varje cirkel följs av 1 minuts vila för att vi ska orka hålla rörelsekvalitét ända till slutet. Vi använder oss av vikter, balansredskap och vår egen kroppsvikt. Syftet är att träna styrka, stabilitet och explosivitet.
Passet ger ökad kroppskännedom i de grundläggande funktionella rörelsemomenten; böja, sträcka, rotera, lyfta och dra.
En förutsättning för att kunna belasta med tunga vikter utan risk för skador.
Ordinarie pass på 55 minuter omfattar tre cirkelvarv.
 


CIRKELFYS - 40
Passet är lika som passet ovan men endast två varv, 40 minuter istället för 55.


POWER HOUR 
Power Hour är idrott, power och energi - ett riktigt träningsparty med högt tempo där medicinbollen är vårt redskap. Passet är rakt, teknikenkelt och lättillgängligt där ledaren utför rörelserna som gruppen följer. Det är ett fartfyllt, roligt och funktionellt pass där du jobbar i eget tempo och väljer vikt på bollen efter din förmåga.

Passupplägg och träningssyfte 
Upplägget är intervallbaserat med 11 enkla övningar som körs efter varandra i tre loopar.
De flesta övningarna använder medicinboll men några har enbart kroppen som motstånd. 
Vi arbetar med progression där tempo och intensitet ökar för varje loop.
Vi tränar uthållig styrketräning, kondition och explosivitet.
Vi garanterar att du får en riktig genomkörare och hög puls. 
Du bör ha viss träningsvana.  


SKIVSTÅNG 
Skivstång är rak och enkel stryketräning i grupp. Träningen är effektiv med hjälp av skivstång och vikter till drivande musik och tydliga instruktioner.
Träningen är intensiv men alla kan delta utifrån sina egna förutsättningar.

Passupplägg och träningssyfte
Upplägget bygger på att varje deltagare jobbar med sitt eget set av lösa vikter och stång som varieras efter de olika övningarna.
Syftet är att träna styrkeuthållighet för hela kroppen och du utmanas även i din rörlighet, stabilitet, balans,teknik och koordination. Passet är 55 minuter långt.


SKIVSTÅNG INTERVALL 75 min
Skivstång intervall är ett kombipass med styrketräning och högintensiv konditionsträning.
Första delen av passet är Skivstång enligt ovanstående text och andra delen är 15 minuters Intervallträning.
Intervalldelen kan du hoppa över om du inte är riktigt van
Passet riktar sig till en vältränad grupp med vana från Skivstång som vill ha en ytterligare utmaning.

Passupplägg och träningssyfte
Ett block av styrketräning för hela kroppen med vikter och stång kompletteras med ett block av konditionsintervaller.
Syftet  med upplägget är att deltagarna ska utmana sin konditionsuthållighet i tillägg till styrkedelen.
Passet är 75 minuter långt. 


HIT - vikerierar då och då för Cirkelfys
Detta är vår tuffaste träning. HIT är ett pass med hög intensitet rakt igenom och där du känner igen moment både från klassisk fysträning till hårda intervallpass. Alla dina fysiska kvaliteter utmanas, med betoning på uthållighet inom styrka och kondition, spänst, explosivitet och snabbhet.

Passupplägg och träningssyfte
Passet är uppbyggt i zoner. I varje zon utför du tre olika övningar i så många varv, loopar du hinner. Tempot är högt och vissa övningar bygger på redskap som kettlebells, skivstänger, medicinbollar, hopphäckar. HIT är rejält tuff träning, men du tävlar mot dig själv och du har gruppen och ledaren som stöd.
Du ska vara tränad, van att jobba med redskap och gilla att utmana dina gränser.

 


Skivstång Maxa  - Limeted Edition - (Pass på tillfälligt besök)

Maxa styrketräningen med det här utmanande skivstångspasset. Inspirationen kommer från klassisk styrketräning, tyngdlyftning och styrkelyft. Skivstången är ständigt närvarande. I uppvärmningen får du bekanta dig med övningarna. Sedan tränar du igenom hela kroppen.

Skivstång maxa passar dig som har tränat med skivstång tidigare och vill ta träningen till nästa nivå. Passet fokuserar på styrka, teknik och raka övningar. Du bestämmer själv hur tungt du vill lasta din skivstång och du jobbar inte i takt till musiken. Ledaren guidar dig genom passet och peppar dig att orka de där sista repetitionerna av varje övning.

Friskishusets öppettider  
Öppettider 25/6-19/8  Här hittar du oss

Måndag-Torsdag   08.00–21.00
Fredag                 08.00–19.00
Lördag                 09.00–14.00
Söndag                09.00–12.00/16.00-21.00

Stängningstiden anger när man ska ha lämnat Friskishuset.
Facebook  

Friskis&Svettis Lomma Instagram