UTBUD  

GRUPPTRÄNING ÖVRIG


CORE
Core är funktionell och fokuserad träning av bålstyrka. Passet vänder sig till dig som är igång med din träning oavsett nivå och vill komplettera med mer specifika övningar för rygg, mage, bålstyrka, stabilitet och balans.

Passupplägg och träningssyfte
Coreträning bygger både på enkla fokuserade övningar och på större, sammansatta övningar för hållning, stabilisering och balans. Du tränar utan redskap med kroppen som belastning både stående och nere på golvet. Core innehåller ingen specifik konditionsträning. Syftet är att bygga upp en stark och stabil bål. Detta är grunden i all annan träning som kan öka din allmänna prestation och bidra till att du tränar bättre, säkrare och undviker felbelastningsskador.


YOGA 
Friskis&Svettis Yoga tar sin utgångspunkt i den klassiska Hatha-yogans grunder och ger en upplevelse där närvaro, ökad medvetenhet och stillhet infinner sig. Vår yoga är en fysisk, lugn och meditativ yoga som är lätt att följa även för den ovane. Du behöver inte ha tränat yoga innan. Passet är tillåtande och helt utan prestationskrav. Vår Yoga är träning för både kropp och själ.

Passupplägg och träningssyfte
Upplägget bygger på klassiska och trygga yogaövningar (asanas) för andning, rörlighet, styrka och balans. Träningens syfte är att stärka de områden i kroppen som är svaga, och öppna upp där muskler dragit ihop sig, samt att skapa en harmonisk och avstressande stund med mental återhämtning.


FLEX SOFT
Flex Soft är renodlat fokuserat på rörlighetsträning och är garanterat skonsamt för leder och muskler. Träningen är lugn och inkännande, vilket passar även dig som känner dig stel och ovan.
Kanske tränar du tufft och behöver förstärka med mer återhämtande träning. Här får du mjuka upp och sträcka ut dina leder och muskler en i taget eller i övningar för hela kroppen.

Passupplägg och träningssyfte
Syftet med passet är att förstärka kroppens rörlighet som är en viktig funktionell träningskvalitét. Detta förstärker prestationen i all annan idrott. Samtidigt syftar Flex Soft till att skapa utrymme för att stressa ner, hitta balans, välmående och återhämtning 
för både kropp och själ.


FLEX 30  
Flex 30 är renodlat fokuserat på rörlighetsträning även om andra kvalitéer utmanas såsom styrka, balans och stabilitet. Träningen som är utan redskap kan beskrivas som stark, elastisk, sportig, atletisk och utmanande. Passet kräver energi, fokus och närvaro. Vi använder mestadels lättillgängliga övningar, men även moment som utmanar och kräver extra i omfång, teknik och utgångsposition.
Bra för dig som vill bli mjuk och rörlig!

Passupplägg och träningssyfte
Benämningen Flex kommer från syftet att komma ut i stora optimala och elastiska rörelseomfång med kontroll, balans och stabilitet. Detta innebär att vi jobbar mycket med aktiv och dynamisk rörelseträning.
Syftet är att minska kroppens stelhet och öka den funktionella rörligheten. Det är viktigt för vardagens rörelsemönster och för att kunna öka prestationen i all annan träning. Passet är 30 minuter långt. 


INTERVALLER 
Intervaller är ett högintensivt pass som tränar både kondition och styrka. Passet bygger på rak, enkel och atletisk träning. Sammansättningen av rörelser och tempo avgör belastningen och du kan själv välja hur hårt du vill utmana dig.

Passupplägg och träningssyfte
Intervallupplägget innebär perioder av högintensivträning varvat med perioder av återhämtning och bygger helt på den egna kroppen som träningsredskap. Intervallernas antal och längd varierar mellan de olika passen där du kommer möta olika kombinationer med längre eller kortare intervaller och antal repetitoner. Syftet är funktionell träning för hela kroppen där både kondition, styrka, explosivitet, rörlighet och koordination utmanas.


Glad

 

 

Friskishusets öppettider  
 
Öppettider       Här hittar du oss

Måndag,Tisdag,Torsdag   07.00–21.30
Onsdag                          06.45–21.30
Fredag                           07.00–19.00
Lördag                           09.00–17.00
Söndag                          09.00–21.00

Stängningstiden anger när man ska ha lämnat Friskishuset.

 


Avvikande öppettider i Friskishuset

Valborgsmässoafton 30 april       07.00–15.00
1 maj                                       09.00–21.00
Kristi himmelsfärds dag 10 maj  09.00–17.00 
Nationaldagen 6 juni                 09.00–17.00
Midsommarafton                      Stängt
Midsommardagen                     Stängt


Blogg  

Här kan du följa Tina Uppfeldt och hennes blogg.

Tina är träningsutvecklare på Friskis&Svettis Riks

Facebook  

Friskis&Svettis Lomma Instagram